5 september 2012

VERKLIGHETENS JÄMSTÄLLDHET

Igår bildades det nya Jämställdhetsrådet! Tanken är att en ny organisation med jämställdhetsråd, beredningsutskott och fokusgrupper ska leda till tydliga mål och konkreta åtgärder. Verkar mycket lovande!! Under eftermiddagen hade Jämställdhets- och integrationsutskottet ett utlokaliserat möte på Öxnehaga för att få en bättre inblick i områdesarbetet. Igår sålde jag också min andra tavla - väldigt stimulerande!














Under lunchen passade jag på att besöka Brostugan, där man den här veckan informerar om kommunens arbete mot våld i nära relationer. Kvinnofridsrådgivningen, mansrådgivningen och Musslan  (gruppverksamhet för barn som upplevt våld) finns på plats varje dag mellan 11-14 för att möta de som är intresserade. 

















Avslutade kvällen med att tillsammans med Liberala kvinnor i Jönköpings län besöka Mormor Magdas i Taberg. En spännande inblick i modiga kvinnors hårda arbete med ett nystartat företag. Handskalande av frukt, klistrande av etiketter, marknadsföring via sociala medier, tid som resurs istället för pengar ...Vi provsmakade ett dussin olika glassorter och jag blev själv oerhört förtjust i ingefära/kardemumma/äpple samt svarta vinbär/vanilj - de kan jag verkligen rekommendera!