22 oktober 2012

LENNART JOANSON
















Under eftermiddagen fick jag besök av konstnären Lennart Joanson. Jag hade bjudit in Lennart för att visa honom hur mycket jag uppskattar hans två tavlor som jag valt till mitt tjänsterum. Lennart var mycket glad för inbjudan och visade sig själv vara mycket förtjust i den av hans tavlor som hänger ovanför mitt skrivbord. På mina frågor berättade Lennart gärna om sin tid som konstnär. Han berättade bl a att han växte upp på Dunkehalla, att hans bror Zage Johanson var en erkänd konstnär som han lärde sig mycket av, att han 1961 var den andra personen i Jönköping som fick kulturstipendie, att han tog bort bokstaven h i sitt efternamn på 70-talet och att han fortfarande målar.

Med tanke på fjolårets intensiva debatt om mitt förslag om riktlinjer för inköp av konst inom kommunal vård och omsorg var det extra intressant att höra honom berätta om den målning på Ryhov som helt nyligen fått målas över därför att patienterna inte stod ut med den. Redan när han målade den på 80-talet gick debattens vågor höga i tidningen och han fick stark kritik för sitt val av motiv. Vi var båda överens om att den konstnärliga förlusten hade kunnat undvikas om
vårdgivaren varit mer uppmärksam på patienternas önskemål :) Avslutningsvis fick jag ett par fina broschyrer av Lennart och självklart kommer jag bjuda in honom till min vernissage på Galleri Blå!