13 november 2012

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER








Har tillbringat två dagar på konferens om mänskliga rättigheter (MR-dagarna) i Göteborg. Bästa stunden var när ryska advokaten Sapiyat Magomedova fick Per Anger-priset. Att höra denna späda kvinna berätta om sitt arbete var oerhört stort. Hon personifierade verkligen arbetet med mänskliga rättigheter. Vilket mod!!

Jag lyssnade också på Richard Wilkinson, Afrah Nasser, Cecilia Malmström, Birgitta Ohlsson, Ruth Manorama m fl (se foton nedan). Väldigt många medverkande var folkpartister - det är verkligen uppenbart att vi är ett parti som under lång tid fokuserat på mänskliga rättigheter. På måndagskvällen var det dessutom MR-gala, där vi fick glädjen att dansa ringdans till det oerhört entusiasmerande bandet Räfven :)



Under tisdagslunchen var vi en stor delegation från Jönköping som träffade projektledaren Caroline Matsson. Vår gemensamma förhoppning är att MR-dagarna ska kunna arrangeras i Jönköping 2015 el 2016!

Personligen blev jag oerhört lycklig när jag hittade ett projekt i Bangladesh som passar mig perfekt! Projektet ACCESS - A programme on women´s participation in the social, political and economical spheres. SUS (som vi besökte i Bangladesh 2010) är en av de tre samarbetsorganisationerna och jag hoppas nu att vänortsföreningen Jönköping-Bangladesh är intresserade. Här har jag en möjlighet att börja bidra för att förbättra för kvinnor i Bangladesh - först från Sverige men förhoppningsvis, i framtiden, även på plats i Bangladesh!!