20 december 2012

Vad menade JP?

Idag hade Kerstin Arwidson på Jönköpingsposten skrivit en mycket trevlig artikel om vår nya kulturchef Ella Fronczak. Som ni kunde läsa i gårdagens blogg och på JNytt är jag oerhört glad och stolt över vår rekrytering. Till dagens frukost kunde jag på första sidan i JP läsa: "Jag är sprickfärdig av stolthet, sa kommunalråd Anna Mårtensson (FP) som nästan hoppade jämfota av glädje i sina metallicjeans i Stadshusets sammanträdessal i Huskvarna". Läs en gång till - "nästan hoppade jämfota av glädje i sina metallicjeans". Fick läsa texten flera gånger. Vad menade de egentligen? 
 
Skickade ut en fråga via Facebook och Twitter och fick följande svar:
  • Inte OK. Peter Persson eller Mats Green hade aldrig beskrivits så... Finns bättre sätt att beskriva entusiasm, jag är hyfsat säker på att du inte hoppade jämfota med reportern...
  • Givetvis inte ett lämpligt ordval. Luktar gammalt och skämt.
  • Absolut inte, en helt onödig kommentar. Din klädsel har inget samband med din yrkesroll. Däremot får du gärna vara en glad entusiastisk Anna och hoppa av glädje när du är nöjd!
  • Kan väl vara ok, visar ju att du är med på banan. Det behövs glada politiker inte bara klagande! Fortsätt vara glad!
  • Folklig klädsel är väl inte fel
  • Hu, vilken tråkig kommentar.
  • Nja, det gav en ganska barnslig bild av dig. Klart att du är glad - men att framställa dig så fjantigt tycker jag var något överdrivet.
  • Skulle man skrivit samma kommentar om en manlig dito? Nä, knappast...
  • Håll huvudet högt, Anna. Det hela kokar ner till hur du reagerar, inte vad andra skriver och säger. Känns det du gör rätt i mage och hjärta på dig, då seglar du genom livets stormar och orkaner med ett leende på läpparna och parerar varje vindkast med en lätt manöver. Vi behöver socialliberaler som vågar och vill, då får du riskera med lite turbulens. Tänk motsatsen, om ingen skriver eller tycker alls om vad du gör, hur känns det?
  • Olämpligt
  • Hmm, ja JP har ju sitt sätt att beskriva omgivningen...
  • Jag reagerade på detta uttalande direkt och jag fick känslan av dom driver med dig. Tolerera inte detta Anna
  • Jag personligen blev så glad när jag läste detta i tidningen......en politiker som vågar visa känslor och som är sig själv.......du växer hela tiden i mina ögon Anna......
  • Allmänintresset kan väl diskuteras...
  • Förmodligen tänkte hen inte alls...
  • Oroväckande  
  • Anna - det är väl helt underbart! FLER sådana politiker. Mer metallica helt enkelt. Kör så det ryker! God Jul till dig och familjen!
  • Tycker som Ulrika! Härligt att det finns politiker som de kan skiva så om!! Bli inte trött och allvarlig!!!
  • Typiskt att beskriva kvinnors utseende. Inget kul alls egentligen. Det är maktstrukturer som jag ogillar även om det ytligt sett är folkligt. Dålig journalistik. God jul till dej Anna o fortsätt hoppa jämföra det är uppfriskande:-) kram
På sin egen Facebooksida svarar JP: "Det är tråkigt om du tar illa upp, det var självklart inte meningen. Vår avsikt var att beskriva en situation och glädjen över den nya kulturchefen."

Personligen vet jag faktiskt inte längre vad jag ska tro. Menade JP väl eller menade de illa?