19 februari 2013

Imponerad av Blocket

Igår dominerades nyheterna på TV4 av deras undersökning av sexuella ofredanden mot kvinnor som annonserar efter bostad på Blocket. Av de 250 kvinnor i Sverige som svarat hade 42 % blivit utsatta. TV4 Jönköping tog kontakt med mig och undrade om jag hade något förslag till åtgärd. Jag passade då på att titta lite närmare på Blockets webbsida och blev imponerad av all den information som finns där. Om man överst på sidan går in under Kontakta oss och sedan väljer länken tv som heter Handla tryggt kan man hitta en annan länk th som heter Hyra lägenhet tryggt. Där finns det flera goda råd för att man ska slippa bli lurad ekonomiskt. Däremot står det inget om sexuella ofredanden. Mitt förslag till TV4 var därför att Blocket med enkelhet skulle kunna lägga till den informationen bland de övriga råden. Imorse sändes delar av intervjun med mig i TV4, inslaget kan du se här. Döm om min förvåning när Blockets kundsäkerhetsansvarige Thomas Bäcker ringde upp mig idag under förmiddagen för att berätta om Blockets förebyggande arbete. Jag blev djupt imponerad, både av att han tog kontakt och av allt det arbete som Blocket gör. Dessutom visade det sig att Blocket börjat diskutera ytterligare information på webbsidan med anledning av TV4:s undersökning. Ser fram emot resultatet!