8 februari 2013

Stoppa anonyma kommentarer

De senaste dagarna har det varit extra stort fokus på näthatet. Det tycker jag är bra, tystnad hjälper inte. I de sociala medier där jag förekommer är jag minst drabbad på Twitter, där har jag aldrig fått någon otrevlig kommentar. På Facebook händer det någon enstaka gång, men oftast handlar det då om att någon har en annan åsikt än jag och uttrycker det i en hård men inte hatisk ton.

På min blogg händer det däremot oftare att det kommer otrevliga kommentarer. Oftast handlar de kommentarerna om att jag inte ska tro att jag är något och jag får faktiskt en känsla av att de flesta av de otrevliga kommentarerna kommer från andra kvinnor. En del av dessa kommentarer är aggressiva och hatiska, uppenbarligen kan man inte låta bli att läsa bloggen trots att man tycker genuint illa om mig och det jag gör. Däremot har jag, vad jag känner till, aldrig blivit hotad på nätet.

Det värsta näthatet som jag personligen drabbas av är på JNytt. Då i samband med nyhetsartiklar som går att kommentera. Av mina tre ansvarsområden integration, jämställdhet och kultur är det kulturfrågorna som framkallar det största hatet. En del arga kommentarer ligger väldigt nära gränsen till olaga hot men jag känner mig väldigt förskonad och har faktiskt aldrig känt att hatet berott på att jag är kvinna.

Vad ska man göra åt näthatet? Framförallt tycker jag att den som ansvarar för mötesplatsen måste ta större ansvar. När jag började blogga tyckte jag själv att jag borde publicera alla kommentarer men jag fick snabbt lära om. Dels tar andra läsare illa vid sig av elaka kommentarer, dels har det hänt att kommentatorer varit elaka mot varandra. Som ansvarig för bloggen har jag därför blivit mycket tuffare i min censur.

Nästan alla aggressiva kommentarer är anonyma. Om man kräver att den som skriver kommentaren anger sin e-post försvinner en del av anonymiteten. Jag ska själv lägga in det kravet på min blogg nu och jag tycker att JNytt borde göra detsamma.

JP:s ledare var bra idag men intervjun med mig blev lite missvisande. Jag anser inte att polisen inte tar de här frågorna på allvar MEN jag tycker att hela rättsväsendet (polis, åklagare och domare) borde ta de här frågorna på STÖRRE allvar. Inte heller deppar jag ihop helt av elaka kommentarer. Oftast raderar jag dem direkt, om jag kan. Däremot får de mig att för stunden tappa en del kraft och glädje, vilket faktiskt är allvarligt eftersom det är grunden för att jag ska kunna göra ett bra jobb.