8 mars 2013

Internationella kvinnodagen

...började för min del redan igår kväll med ett Zontamöte. Jönköpings båda Zontaklubbar anordnade en mycket bra debattkväll på Sajens om säkerhet och trygghet i Jönköping. Kände mig verkligen stolt över att vara en Zonta! Ni kan se ett inslag om detta här på TV4. Igår passade jag förresten också på att uttala mig om att jämställdheten i kommunfullmäktige måste följas upp. Läs om detta på JNytt.

Under förmiddagen idag tog jag bussen till Sandagymnasiet för att lyssna på föreläsningar om allas lika värde. Charlotte Signal och Imran Jakobsson föreläste om mångfald och Jesper Fundberg om den patriarkala idrotten. Mycket intressant! Synd att det inte var någon annan politiker där...



















Sedan tog jag bussen in till Länsmuseet för att lyssna på Frida Ohlsson Sandahls föredrag om yrke, status och genus där jag bl a fick lära mig att det förutom glastak även finns glasväggar och glashissar :) På eftermiddagen var jag sedan en av talarna under 15:52-manifestationen på Hoppets torg mot lönegapet mellan kvinnor och män. På bilden längst ned syns Kommunals ordförande Cecilia Ljungqvist. Mer om detta kan ni läsa här på JNytt.