9 mars 2013

Museet och Marika

En underbar dag på Länsmuseet! Hade äran att få ta hand om Marika Lagercrantz hela eftermiddagen! Det blev invigning av den internationellt verksamma konstnärsduon Lundahl & Seitls utställning av John Bauers konst. Sedan invigning av Elisabeth Ohlson Wallins utställning Heteronorm & Etnonorm. Gladdes också åt den nya shoppen, tovning av troll, skapande ungdomar mm. Höll följande tal:

"Välkomna till ert nya museum! INTE ett renoverat museum, utan ett helt NYTT museum. Om museet var en person skulle jag beskriva utvecklingen så här:

Personligen:
Byggt muskler
Köpt nya kläder
Skaffat väldigt många nya vänner
Börjat meditera och fundera över meningen med livet
Tagit tag i ekonomin
Upprättat en lång Saker att göra innan jag dör-lista

Hemma:
Möblerat om
Köpt nya möbler
Gjort stambyte
Installerat larm
Bytt nästan alla fönster och lagt in nya golv
Satt in en ny värmepanna
Bytt alla luftintag och element
Förstärkt väggar
Bytt alla innerdörrar
Haft skadedjurssanering
Skaffat många nya inneboende

Företaget :
Skaffat ny affärslokal
Sagt upp personal
Organiserat om all personal
Grävt fram resterna av släktingarnas slott 

HUR har Länsmuseet hunnit med och orkat göra allt det här?
Svar – av kärlek

Det är en stark kärlek till museet och kulturarven i Sverige som varit drivkraften i det här fantastiska förändringsarbetet. Hos ALL personal på museet, både de som tyvärr inte längre är anställda och hos alla de som kämpat ända in i kaklet inför invigningen. 

Men allra starkast är nog Sergei Muchins kärlek. Han ÄLSKAR verkligen vårt museum.

Sergei – din kärlek är besvarad! Av mig, av styrelsen, av personalen och snart av alla kulturintresserade i Jönköpings län och i hela Sverige!!!

Du är sannolikt en av de allra bästa museicheferna i Sverige just nu och du har gjort något helt fantastiskt med vårt museum. Jag vet inte hur vi någonsin ska kunna tacka dig tillräckligt.

Symboliskt har jag en gåva jag vill överlämna till dig. En mycket gammal ring som jag hittat när jag handgrävt i vår trädgård, i ett spetsband jag ärvt. 

För att du är så mån om ALLA våra olika kulturarv, för att du är mån om ett normöverskridande museum och som en förhoppning om ett nästan evigt kärleksförhållande mellan dig och vårt länsmuseum.

Tillsammans kommer vi se till att Jönköpings Läns Museum blir det bästa museet i Sverige. Stort, stort tack Sergei!!