19 april 2013

Från Torsvik till Tagore

Det var väldigt vad den här veckan också gick fort! Nästan lite för fort. Insåg först idag att jag inte bloggat sedan i lördags... Under söndagen cyklade jag och min man 5 mil, andra längre träningsrundan för i år.

I måndags var det möte på Torsvik med ledande politiker från Jönköping, Habo, Mullsjö och Vaggeryd där vi bl a diskuterade avfallshantering, flyktingmottagande och gymnasieutbildningar. På kvällen var jag och den nya kulturchefen Ella Fronzcak med på Huskvarna kommundelsråds öppna och ganska stormiga möte där bland annat förslaget på utvecklingsplan gällande Smedbygatan diskuterades.

I tisdags förmiddag var det möte mellan ledningsutskottet och Högskolans ledning. På eftermiddagen hade jag sedan bjudit in till ett stort möte om högre konstnärliga utbildningar. Ett tjugotal personer kom från hela länet - kulturförvaltningen, SMoT, Landstinget, Regionförbundet, HLK, Vandalorum, Folkuniversitetet, Södra Vätterbygdens Folkhögskola, Värnamo kommun och Länsmuseet. Vi enades om en mindre förstudie som jag hoppas kommer kunna vara klar efter sommaren. Avslutade kvällen med yoga.

I onsdags var det först möte med Länsmuseets beredningsutskott. Sedan lunchmöte med fastighetsägare på Huskvarna Söder, socialförvaltningen, Hyresgästföreningen, integrationssamordnaren och kommunalråd. Även Huskvarna JaVisst, Södergårdsskolan och Brahe Basket deltog i diskussionerna om hur samarbetet på Huskvarna Söder kan lyftas. Skyndade mig sedan till Hoven för att hinna med en del av äldrenämndens utbildning om trygghet och säkerhet för äldre.

Igår åt jag lunch med vår nyaste styrelsemedlem Tove Jarl - en mycket lovande kvinna! Under eftermiddagen hade jag besök av några elever från Erik Dahlbergsgymnasiet som höll på med en film om ojämställda löner och ville intervjua mig. Med sådana ungdomar finns det gott hopp om en jämställd framtid! Under kvällen sedan möte med styrelsen för Liberala kvinnor i Jönköpings län där vi bl a planerade ett mkt spännande höstprogram.

Tiden emellan alla möten har jag bland annat ägnat åt mitt yttrande om Smedbyn. På kvällarna har jag också filat en del på dikter av den bengaliske nobelpristagaren Rabindranath Tagore. Har lovat författarinnan Ingrid Ydén Sandgren att försöka snitsa till de översättningar som hennes son Johannes Sandgren gjort. Idag skickade jag över den första till Ingrid och hon var mycket nöjd!