12 april 2013

Teater och företagande

Igår kväll var det min tur att stå för folkets replik i föreställningen Maria Stuart på Spira. Ärligt talat har jag övat på repliken så länge att jag tror mig kunna den under lång tid framöver, även om jag väcks mitt i natten :) Därför var jag inte särskilt nervös igår, inte alls som under repetitionen. De gulliga skådespelarna tog dessutom väl hand om mig i pausen! Det var roligt att få göra ett inhopp och jag känner mig nöjd med min insats men det absolut roligaste har varit att få en inblick bakom kulisserna. Otroligt att skådespelarna överhuvudtaget kan lära sig dessa oändliga repliker, att de kan förvandlas så på scenen och det stora myller av symboler som fyller just den här föreställningen.

I förmiddags var jag på Svenskt Näringslivs initiativ ute och promenerade runt Rocksjön tillsammans med en företagare. Jag hade turen att få prata med Erik Kylberg, VD på Flit AB. Sammanlagt är det 1000 företagare i Sverige som går runt på liknande promenader med 1000 politiker. Häftigt! Det mest givande med samtalet med Erik var nog hans sociala engagemang. Vi i kommunen måste bli mycket bättre på att se och föra dialog med de företag som vill ta ett större socialt ansvar! Samtidigt måste man vara medveten om att det bara är lönsamma företag som har ekonomisk möjlighet att ta socialt ansvar. Läs mer här!

Under kvällen idag var det så äntligen dags för nyinvigning av Huskvarna Teater. En stor kulturhändelse i vår kommun, till stor glädje både för Kulturskolan och många kulturföreningar i den östra delen av kommunen. Invigningen var väldigt välregisserad och jag blev alldeles särskilt förtjust i de båda konferenciererna Erik Samuelsson och Rebecca Sköldbäck och sångsolisten Emilia Franklin. När jag skulle hålla mitt tal gav de mig emellertid en hip-hop presentation som gjorde att jag på stående fot fick improvisera mitt tal så att det blev lite i samma stil - en utmaning men riktigt roligt det också! Det är onekligen berikande att vara kommunalråd med ansvar för Kulturskolan!