12 maj 2013

Fascinerad av Djurfelt

Skönt med långhelg! Jag och min man har hunnit cyklat två rundor på sammanlagt 12 mil och jag har passat på att både köpa mig en ny sadel och en ny hjälm. Dessutom har jag hunnit beskära vår honungsros, något som tog många timmar...Under helgen har jag också skrivit klart min motion till folkpartiets landsmöte om jämställd studie- och yrkesvägledning samt gjort klart min sångtextsamling och skickat in den till tryckeriet. Vi har kunnat njuta av frukost ute ett par gånger och min man har både grillat och gjort paj på våra egna rabarber!

Igår invigde jag sommarutställningarna på Norrahammars industri- och bygdemuseum. Invigningen var väldigt välbesökt och det blev verkligen påtagligt vilken insats makarna Per-Olof och Barbro Jern gör för Norrahammar genom sitt engagemang i Industrimuseet! Mest spännande var de tavlor av Carl Josef Djurfelt som man lånat ihop. Efter att ha läst på en del och både talat med museichefen Sergei Muchin och enhetschefen Liselotte Munther insåg jag hur betydelsefull denne Djurfelt var, också ur ett internationellt perspektiv. Länsmuseet har faktiskt två av hans tavlor i sin samling av naiv konst. Djurfelts teknik är också väldigt intressant eftersom han med okänt material byggt upp sina tavlor ungefär som de tårtor han så talangfullt bakade under alla sina år som konditor i Norrahammar. För bara några år sedan lämnade en manlig släkting till Djurfelt in en del material till Länsmuseet så det vore väldigt spännande med ett samarbete mellan Länsmuseet och Norrahammars museum om Djurfelt!