9 juni 2013

Internationell solidaritet

 
I onsdags skrev Jönköpings län landsting på ett avtal med ICORN om medlemskap och blev därmed den sjunde fristaden för författare i Sverige. Genom samarbete med Jönköpings kommun kommer bostad och arbetsredskap erbjudas i Jönköping! På bilden nedan ses Ola Lundmark (landstinget), Elisabeth Dyvik (ICORN) och Rune Backlund (landstingsråd). Stort tack till Vänsterpartiet som genom en motion fick mig att initiera det här samarbetet!














Under eftermiddagen var jag sedan och lyssnade på Mezgebu Habtewold, en etiopisk journalist som fått en fristad i Stockholm. Det är oklart när Jönköpings fristadsförfattare kommer, kanske blir det redan i september eller oktober! Ulrich Wollrab, på vårt prisbelönade Öxnehagabibliotek, kommer att vara kommunens kontaktperson. Tror inte att vi i Jönköping kan förstå vidden av vårt åtagande förrän vi har vår första författare, som kan förmedla sin egen unika historia, på plats.

















Den 14 november kommer jag ansvara för ett evenemang om jämställdhetsarbete i Bangladesh. Khushi Kabir från organisationen Nijera Kori kommer då till Jönköping tillsammans med företrädare för Svalorna Indien-Bangladesh. Jag hoppas att många andra organisationer vill vara med och jag har hittills fått klartecken från Zonta. Förhoppningsvis kan även Begum Rokeya från organisationen SUS (som jag och min familj besökte i december 2010) också vara med. Tanken är att sätta fokus på situationen för många bengaliska kvinnor idag och genom en insamling bidra till det goda arbete som görs i landet för deras skull!