15 september 2013

Ovanligt mycket kultur!

I onsdags deltog på jag på mötet med Huskvarna Söders områdesgrupp. Vi träffades i HFF:s lokaler på Vapenvallen och fick information både om fotbollsklubbens ordinarie verksamhet och deras pågående läs- och läxläsningsprojekt. På eftermiddagen möte med Jönköpings läns arkivförbund där vi bland annat diskuterade den kommande ABM-konferensen, näringslivsarkiv och Arkivens dag. På kvällen möte med Liberala kvinnor i Jönköpings län där vi fick fint besök av vår nationella ordförande Anna Steele (th på bilden) och av chefskuratorn Christina Polland. På bilden nedan syns även Liberala kvinnors distriktsordförande Inga Fingal (tv).














Under torsdagen var vi flera från Jönköpings Läns museum som deltog i en utbildning om att leda kulturinstitutioner hos Kulturparken Småland i Växjö - en del i ett gemensamt ESF-projekt som heter Kultur, strategi och framtid. Det var riktigt mysigt att återse Växjö, staden där jag gjorde min domstolspraktik under åren 1989-91 och där jag träffade min man! Det har onekligen hänt väldigt mycket sedan vi flyttade!














I fredags åkte hela Länsmuseets styrelse till Göteborg för att träffa representanter från Västarvet. På Naturhistoriska museet berättade de om sin regionalisering. På eftermiddagen hade vi ett internt möte där vi framförallt diskuterade vårt uppdrag och vår roll i en framtida region. Vädret var vackert, maten oerhört god och värdarna omtänksamma. Dessutom fick jag flera riktigt bra idéer att ta med mig hem!