8 oktober 2013

Den senaste veckan...

Förra måndagen var det lunchmöte på Svenskt Näringsliv med Jens Spendrup, deras nye ordförande. Det var intressant att lyssna på honom men han hade visst inte så bra erfarenheter av politiker... På eftermiddagen deltog jag i ett seminarium om integration, kvinnors rättigheter, jämställdhet och kvinnlig könsstympning med Jamal Ali Hussein, presidentkandidat i Somaliland, och Ifrah Kiri. Mycket intressant. Efter att jag ifrågasatt att de lämnade olika uppgifter om ifall det fanns en lag mot könsstympning eller inte visade det sig att Ifrah hade rätt, det finns inte någon sådan lag ännu som antagits av parlamentet. Jag bad då Jamal Ali Hussein se till att ordna en sådan lag om han blir president :)

Förra tisdagen hade Jämställdhets- och integrationsutskottet bjudit in nämnds- och bolagspresidier, förvaltningschefer och VD-ar till en halvdag om ledarskapets betydelse för jämställt arbetsliv. Forskaren och konsulten Jesper Fundberg höll ett mycket inspirerande föredrag. Men kanske var det allra roligast att få höra hur tekniska kontoret, Bäckadalsgymnasiet och Jönköping Airport arbetar med de här frågorna - jag blev riktigt rörd! På eftermiddagen hade vi sedan vanligt sammanträde med utskottet där vi bland annat fick information om den mycket lyckade föreningsmässan på Österängen.
















I onsdags var jag och lyssnade på hur våra förvaltningar arbetar med Den bästa arbetsplatsen, ett LEAN-liknande arbetssätt. Engagemanget är stort och arbetssättet gör verkligen skillnad. På eftermiddagen var det dags för Länsmuseets allra första ägardialog, dvs möte med företrädare för de tre stiftarna Jönköpings kommun, Landstinget i Jönköpings län och Jönköpings läns hembygdsförbund. Syftet med mötet var just att inleda en dialog om hur stiftarna ser på museets verksamhet och framtid. Det blev ett väldigt lyckat möte och framöver kommer vi mötas för dialog minst en gång om året. På kvällen var det möte med Liberala kvinnor som hade fintfint besök av näringslivschefen Camilla Littorin.

På fredagens sångövning hos Åke Persson fick jag mycket beröm. Han menar att jag utvecklats otroligt mycket på den här korta tiden och han lyckades t o m få mig att nudda vid höga C!

I lördags var det traditionsenlig Mymensingh-dag i Ölmstad, anordnad av Föreningen Byskolorna i Mymensingh. Inbjuden gäst var Cecilia Ward från Svalorna Indien-Bangladesh, så vi kunde passa på att prata en del om Bangladesh-kvällen den 14 november.

I söndags åkte jag och min man till Virserums konsthall för att vara med på vernissaget. Det var otroligt mycket folk på plats och en häftig upplevelse att vara en del av en så stor utställning. 124 konstnärer deltar i All konst i Småland och deras ca 300 verk kommer visas under två månader.
















Igår morse var det dags för presskonferens avseende budgeten i sin helhet. Därefter tog jag tåget till Stockholm för att delta i konferensen "Vi pratar pengar" i Stockholm. På konferensen deltog även vår kulturchef Ella Fronzcak och många folkpartister. Jag fick en riktigt, riktigt bra idé med mig hem som omgående ska genomföras - håll ögonen öppna. Dessutom blev det en härlig middag i Blå hallen med oerhört spännande kulturinslag.

Imorse mötte jag fotografen Malin Nerby som tagit flera fotografier åt Liberala kvinnors hemsida. Det var himla roligt att bli fotograferad och glädjande nog fick jag sedan en bild av Malin som jag nu bl a lagt in på Facebook. Blev under dagen dessutom klart att jag kommer kunna delta på Folkpartiets landsmöte som representant för Liberala kvinnor - härligt! Innan jag tog tåget från Stockholm hann jag dessutom köpa mig en riktigt snygg höstjacka!

Som ni förstår, om ni dessutom läst bloggarna om budgeten och sexualbrottslagstiftningen, så har jag inte riktigt hunnit blogga om vardagen förrän nu :)