20 november 2013

Ett äkta engagemang för Bangladesh

Den 14 november präglades framförallt av det fantastiska besöket av Khushi Khabir från Bangladesh och Cecilia Ward från Svalorna Indien-Bangladesh. Khushi, som nominerades till Nobels fredspris 2005, berättade om kvinnors situation i Bangladesh. Bakgrunden till kvällen var följande:

I december 2010 besökte jag och min familj Bangladesh för allra första gången. När jag var kommunfullmäktiges ordförande hade jag blivit inbjuden av Begum Rokeya, en stor kvinnlig ledare för organisationen SUS. Det blev en resa jag aldrig glömmer. Den har lämnat två outplånliga spår i mig.

Dels ett ärr på vänster fot, när jag snubblade på en mangroverot i Sundarban, ett fantastiskt naturområde i södra Bangladesh, ett världsarv. Framförallt, en särskild plats i mitt hjärta.När det är lite fuktigt och varmt här hemma så minns jag precis hur det kändes att titta ut över Netrakona, tidigt på morgonen. En väldigt speciell känsla.

Jag och min familj besökte tre organisationer som arbetar för att hjälpa utsatta människor - SUS, Sangjog och Taizebröderna i Mymensingh. Vi blev väldigt väl omhändertagna. Utöver en oerhörd uppmärksamhet fick vi uppleva sådant som man kanske inte gör om man bara kommer som turist. Vi såg kvinnors och flickors vardag. Tiggandet. Vardagsbestyr. Kvinnojouren.

Framförallt hur dessa tre organisationer hjälper väldigt många kvinnor. Att tillverka kläder och få ett värdig liv. Att gå i skolan, trots att man kanske hoppat av tidigare. Att väva mattor trots funktionsnedsättning. Men framförallt hjälp till självhjälp. Vi fick träffa ett byråd i Durgapur och se hur de lärt sig odla och sköta djur. Stoltheten hos de kvinnor som lärt sig att klara sig själva ekonomiskt var påtaglig!

Hemma igen har jag funderat mycket på vad jag skulle kunna göra för att hjälpa till. Förra året fick jag kontakt med Svalorna Indien-Bangladesh och efter en tids samtal föddes iden om den här kvällen.
Glädjande nog var det flera föreningar i Jönköping som också ville vara med och visa sitt stöd för kvinnor och för Bangladesh - föreningar som jag är eller varit medlem i:
  • Vänortsföreningen Jönköping-Bangladesh, där jag träffade Begum Rokeya, som i 34 år stöttat SUS
  • Zonta, ett kvinnligt nätverk som bl a driver projekt i Bangladesh (2 klubbar i Jönköping)
  • Ladies Circle, ett kvinnligt nätverk som stödjer olika internationella välgörenhetsprojekt (2 klubbar i Jönköping)
  • Amalia, som driver jämställdhetsfrågor
  • Liberala kvinnor, som har jämställdhet som sin viktigaste fråga och som anser att bistånd ska vara jämställt
Kvällens föredrag kostade ingenting men tillsammans samlade ett 70-tal åhörare in nästan 4 000 kr till Svalorna Indien-Bangladesh! Cecilia Ward övernattade sedan hemma hos mig och min familj och jag är övertygad om att det här var ett stort steg på min väg mot biståndsarbete i Bangladesh!