1 november 2013

Från Råslätt till Österängen

Under måndagseftermiddagen var jag på Råslätt och talade för ungdomar och personal både från Underground och från Irland. Visade sig finnas flera ungdomar med intresse för politik. På kvällen åkte jag sedan till Växjö för höstmöte med Sveriges länsmuséer. Efter tågbyte och taxi lyckades både jag och Ingvar Törnqvist till sist ta oss fram trots stormen Simone. Skönt med ett sådant nätverk! På onsdagsmorgonen hann jag dessutom med en avstickare till Thomas Johannisgatan, där jag och Anders bodde under åren 1990-91 (se nedan).
















Igår var det budgetmöte i kommunfullmäktige. För första gången visade jag en mängd PowerPoint-bilder, både för att ändra bilden av kulturen i Jönköping och för att redogöra för den bredaste kultursatsningen någonsin i vår kommun. Förvånande nog hade socialdemokraternas kommunalråd ingenting att säga om kulturen, bara några personangrepp på mig. Sorgligt faktiskt...


 
Idag blev det äppelprovning i Rudenstams gårdsbutik tillsammans med sönerna och brorsdöttrarna. Väldigt trevligt! Under kvällen passade jag sedan på att vara med på kvällsvandring på Österängen. Vandringen är en del i ett projekt med stöd av kommunens integrationsanslag för samarbete på Österängen. Projektet inriktas på samarbete mellan Fritid, fältgruppen, Assyriska Turabdinföreningen och Jönköpings somaliska förening. Vi samtalade om många viktiga saker och fick dessutom njuta av Jasminas nybakade gifflar!