12 januari 2014

Ifrågasatt beslut och dom

Igår ockuperades Rosenlunds herrgård under ett par timmar av personer som är emot kommunens beslut om Kulturhuset. Det är enligt min uppfattning helt oacceptabelt att man begår brott för att visa sitt missnöje med eller försöka förändra beslut som tagits i demokratisk ordning. Ockupationen visar väldigt tydligt varför nystarten av Kulturhuset är nödvändig. Du kan få veta mer om händelsen på
Jönköpingsposten (här finns flera olika artiklar)
JNytt
Sveriges Radio
JMini
TV4

Under dagen har jag också kommenterat den uppmärksammade frikännande domen avseende en man i Lund som åtalats för våldtäkt. Folkpartiet har, på mitt yrkande under landsmötet, uttalat att man vill ha en lagbestämmelse som gör det möjligt att döma den som borde förstått att den andre inte ville ha sex. Med en sådan bestämmelse tror jag att den här mannen hade dömts. Jag har nu beställt domen och återkommer med en mer utförlig kommentar. Du som är extra intresserad av en förändring av sexualbrottslagstiftningen är varmt välkommen till Facebook-gruppen "Ofrivilligt sex är värre än häleriförseelse" (gruppen hittar du här om du är inloggad på Facebook).