24 januari 2014

Jämställdhet i fokus

Vilken intensiv dag! Ibland är verkligheten faktiskt bättre än en film! Har ägnat nästan hela dagen åt lobbying i sociala medier för att få FP:s landsmötesbeslut välkänt. Alltifrån kontakter med Johan Pehrson, Birgitta Ohlsson och Maria Arnholm till ett intensivt twittrande. Glädjande nog blev det riktigt bra. I en intervju i DN idag är Johan Pehrson, FP:s rättspolitiske talesperson, tydlig genom att uttala "Ja, jag anser att sexualbrottslagstiftningen ska kompletteras med en separat straffbestämmelse om sexuella handlingar som genomförs utan en persons samtycke. Även den ska kunna dömas som borde förstått att samtycke inte förelegat." Skönt. Då är den tolkningsproblematik som förelåg mellan mig och partiledningen efter landsmötet undanröjd. Nu är vi ett steg närmare en lagändring! Läs gärna min senaste artikel här!

På förmiddagen var det, trots min lediga dag, möte med Jämställdhetsrådet. Det blev ett väldigt bra möte, även om jag var lite splittrad pga ovannämnda lobbying, men nu är vi snart klara med både en samverkansplan och en strategi för jämställdhetsintegrering i länet. Är dessutom väldigt stimulerande att kunna berätta om alla goda initiativ vi tagit i Jönköpings kommun. Därefter träffade jag de härliga Zontorna Pearl och Solveig för valberedningsarbete. Pearl bjöd på väldigt god, ekologisk lunch! På eftermiddagen åkte jag och min man skidor i Hallby. Vi räknar med att åka skidor varje dag under helgen. Har sedan ägnat kvällen åt att påbörja ett svar från Länsmuseets styrelse på det öppna brevet i JP igår.