25 februari 2014

Halvvasan

Kl 05.10 imorse ringde väckarklockan. Kl 06.45 kom bussen som körde oss från boendet i Rättvik till Oxberg, där Halvvasan startar. Vädret blev riktigt bra, sol och några plusgrader. Precis innan start kl 09.15 bestämde jag och min man oss för en ny taktik, att åka riktigt fort i början för att spåren inte skulle hinna bli slitna. Visade sig vara mycket klokt! Loppet var i övrigt ungefär som jag föreställt mig. Mest negativt var att det inte fanns några möjligheter att sitta ned i någon depå utom den sista. Mest positivt var nog att det inte alls var trångt eller stressigt i spåren. Efter att ha cyklat Vätternrundan fem år i rad är jag och min man vana vid den mentala ansträngningen, så det var inget problem. Är mycket nöjd med tiden, 5 timmar och 57 minuter. Men man kan å andra sidan inte säga att Halvvasan är ens i närheten av den utmaning som Vätternrundan är. Efter loppet har vi nu varit på massage, mycket välgörande. Vi är nog inte sugna på något Vasalopp nästa år men kanske blir det en Halvvasa till? Boendet och servicen i Rättvik har varit fantastisk och omgivningarna är väldigt vackra. Dessutom kan man vara alldeles säker på att vi inte alls hade tränat så mycket under vintern om vi inte hade haft Halvvasan som mål. Nu är klockan snart 21 och dagens långa färd mot natt är slut :)