19 mars 2014

I skuggan av Therése











Har tillbringat hela dagen i fjärde klass tillsammans med läraren Therése Kindh på Råslättsskolan. Det var i slutet av förra året som jag blev inbjuden av Lärarförbundet att "skugga" en lärare. Självklart tackade jag ja. Jag framförde att jag helst ville besöka en mellanstadieklass i något av våra prioriterade bostadsområden och jag är mycket nöjd med Lärarförbundets val av skola och lärare. Det blev en väldigt intensiv dag som började redan 07.15 när Therése skulle förbereda sig. Kl 08.00 började första lektionen. Eftersom Therése var så förkyld att hon nästan inte kunde prata fick jag läsa högt ur boken George och Universums hemlighet. Under mattelektionen lyckades jag även hjälpa flera av eleverna, kanske har några av min mammas pedagogiska egenskaper som lågstadielärare gått i arv :) Åt lunch med klassen, väldigt gott!! När dagen var slut vid 16.30 tog Therése med sig en stor hög med matteuppgifter hem för att rätta under kvällen...Sammantaget blev jag väldigt imponerad och stolt, både över Therése och skolbyggnaden! Till politiken tar jag särskilt med mig behovet av vikarier, elevers behov av särskilt stöd och den ganska splittrade arbetsdagen för en lärare. #blogg100