5 maj 2014

Äntligen ett Barnahus!










Dagens största händelse var invigningen av Barnahuset. Äntligen! Detta var den första stora fråga jag engagerade mig i politiskt. Redan innan jag kom in i kommunfullmäktige 2006 ordnade Folkpartiet en diskussionskväll om detta och tillsammans med flera folkpartister skrev jag artiklar om behovet av ett Barnahus. Här kan du läsa om Folkpartiets diskussionskväll den 21 augusti 2006.

I kommunprogrammet 2007 skrevs det in att vi skulle arbeta för att inrätta ett barnahus. Som åklagare ingick jag i den styrgrupp som sedan utredde frågan. 2008 avstannade arbetet, framförallt för ett par kommuner inte ville vara med. I vårt nästa kommunprogram, 2011, skrev vi in att ytterligare ansträngningar skulle göras. Och så nu, äntligen, har vi ett Barnahus på plats. Det tog nästan 8 år från min första artikel till invigningen, så man får verkligen ha tålamod som politiker.