21 maj 2014

Från Jönköpings teater till Bishops Arms

Fantastiskt väder idag! Högsommarvärme, strålande sol och vackra blommor överallt! Under förmiddagen kommunstyrelse men också inledning av FALK:s arkivkonferens på Jönköpings teater. Under lunchen flygbladsutdelning och konstföredrag på Stadsbiblioteket om barnets århundrade.

Efter lunch möte med Emma Sköld och Elisabeth Abiri från Emerga. De ville träffa både vårt nätverk för mänskliga rättigheter och mig. De hade lagt märke till oss efter att ha läst mitt yttrande över utredningen om mänskliga rättigheter 2011. Dessutom ansåg de att vårt nätverk är tämligen unikt. Blev onekligen smickrad!

Under eftermiddagen intervju med TV4 om antalet kvinnor som VD-ar i kommunala bolag. Jag framförde att det självklart ska vara minst 40 % kvinnor av VD-arna i våra kommunala bolag. Det är en fråga om jämställd service! Jag berättade också att vi vidtagit två åtgärder på mitt initativ - dels genom moderbolaget Rådhus AB uppmanat dotterbolagen att beakta mångfaldsperspektivet vid nyrekrytering och att se över sina rekryteringsrutiner ur ett mångfalds- och jämställdhetsperspektiv, dels ordnat informationsmöten för att bl a locka kvinnor till våra bolagsstyrelser. Inslaget kan du se här!

Veckans kvinnopresent gick till underbara Solveig Haglund. Hon arbetar i kommunalrådsreceptionen i Rådhuset. Hon är alltid glad, uppmuntrande, omtänksam och serviceinriktad!

Avslutade dagen med välbehövlig massage och därefter After Work på Bishops Arms tillsammans med Juristföreningen. Vi fick höra Mats Udén berätta om hur det är att arbeta med immaterialrätt. Mycket imponerande! #blogg100