24 november 2014

Avslut

I fredags hade jag ett avslutande möte med min företagsmentor. Det har varit ett bra år. Mentorskapet har både varit en trygghet och en drivkraft. Jag är tacksam för att jag fått delta i detta samarbete mellan Almi och NyföretagarCentrum! Som företagare står jag vid randen till nästa utvecklingssteg. Barnboksmanus som jag illustrerat är inskickat till flera förlag, ett designuppdrag är på gång, två av mina tavlor ställs nu ut på Hudoteket, jag inväntar besked om ev köp av de tavlor jag gjorde till Antitrafficking-day, jag inväntar också besked från Wien om ev samarbete och hoppas att mina designade akustiktavlor ska få vara med på Stockholmsmässan 2015. Hoppas det lossnar inom kort!

Idag var det dags för sista styrelsemötet i Jönköpings läns museum för min del. Efteråt blev det visning av Nationalmuseums utställning "Yrke konstnär", buffé och avtackning. Sammantaget är jag mycket nöjd med mina fyra år som ordförande. Vi har fräscha och säkra lokaler och en ny godsmottagning på gång, en ekonomi i balans och ett lovande målprogram att överlämna för beslut till tillträdande styrelse mm. I januari tar Regionen över ordförandeposten och Folkpartiets Inger Gustafsson går in som vice ordförande. Utmaningarna under nästa mandatperiod för Länsmuseet är bl a att få ökat anslag från Regionen, bygga magasin, bidra till att utveckla kulturturismen och så förstås att utveckla verksamheten så att museet kan bli nominerat till Sveriges bästa museum!

Jag tycker om avslutningar. Bra avslut ger förutsättningar för lyckad nystart. Jag är därför väldigt mån om att avsluta olika uppdrag genom att se till att ytterst god ordning råder, avtacka på lämpligt sätt och genom att överlämna professionellt till ev efterträdare så att utvecklingen kan fortsätta på bästa tänkbara sätt.