3 december 2014

Så här tänker jag

Händelserika dagar just nu. Förra torsdagen beslutade kommunfullmäktige i Jönköping att anta den styrande Alliansens budget med bara en rösts övervikt. SD valde att avstå från att rösta. Idag beslutade SD att i riksdagen rösta på oppositionens, Alliansens, budget. Kan inte vara lätt för väljare att förstå.

Idag blev det också klart att det blir nyval den 22 mars 2015. Ända sedan valet i september har jag varit nedstämd och bekymrad. Jag har vridit och vänt på olika frågor. Personligen har jag landat i att vi behöver byta partiledare så fort som möjligt. Missförstå mig inte. Jag tycker att Jan Björklund är en mycket bra partiledare och jag tycker att han har blivit ännu bättre sedan Maria Arnholm tillträdde. Men det hjälper ju inte hur bra man än är om väljarna inte röstar på en.

Jag bedömer att det finns en stor risk att Folkpartiet marginaliseras vid nyvalet om vi inte gör något radikalt. Det räcker inte med att börja tala om nya eller i vart fall andra frågor än tidigare. Det räcker inte med att fler uttalar sig, för i alla partidebatter blir det ändå partiledaren som deltar. Om man menar allvar med förnyelse så måste man även förnya den främste företrädaren.

Det är naturligtvis enklare för övriga Allianspartier om vi inte "krånglar" till det. Men min bedömning är att det är just andra Allianspartier, främst Centern, som kommer locka till sig fler av våra väljare om vi inte byter partiledare. I ett företag tror jag inte att detta ens hade varit en fråga för diskussion, jag är övertygad om att man hade bytt ut sin VD direkt efter en motsvarande förlust. Det behöver ju inte innebära en strid. Med god självinsikt och förnyelsevilja kan en övergång göras på ett smidigt sätt.

Man kan kanske tycka att dessa åsikter enbart ska framföras internt, men jag har inte det interna inflytandet. Jag är inte heller politiker för att vara till lags eller för att gynna mig själv. Min ambition är att alltid vara ärlig och tydlig. För mig ÄR ett partiledarbyte en nödvändighet för att FP ska kunna öka sitt väljarstöd och göra Sverige liberalare i framtiden. För FÅ folkpartister vågar uttala detta offentligt. Den 23 mars kan det vara för sent.