16 januari 2015

Dags för FP att dricka sockerdricka!

FP behöver förnyas, det är uppenbart.

MINDRE STORSTADSFOKUS
Det måste bli mindre fokus på storstäderna. FP måste bli bättre på att fånga upp företrädare och frågor utanför Stockholm. På nationell nivå måste FP satsa på norra Sverige. Jag personligen kommer bl a vara aktiv på ett helt annat sätt utanför Jönköping.

MER FRIHET OCH ANSVAR
FP ska förstås fortsätta att driva sina hjärtefrågor men det är ytterst viktigt att vi lyfter andra frågor. Fem frågor vill jag lyfta särskilt.

Två frihetsfrågor: FP borde arbeta för att
  • Öka friheten för funktionsnedsatta. Ge Försäkringskassan mer resurser och nya, humanistiska direktiv.
  • Skydda religionsfriheten i Sverige. 
Tre ansvarsfrågor: FP borde
  • Ta tydligare ansvar för miljön. FP har mycket stor kompetens, såväl lokalt som nationellt. 
  • Driva äldrefrågor. Alltifrån ekonomi till övergrepp. 
  • Öka anslaget till kulturen utanför Stockholm. Bl a stimulera en bredd av utbildningar inom kultursektorn. Nationellt stimulera gamingindustrin. Nå även de med mindre ekonomiska resurser.
HÖGRE I TAK
Det måste bli högre i tak i partiet och i Alliansen. FP måste frigöra sig nationellt, nu när vi är i opposition. Själv vill jag ha en kreativ och öppen diskussion lokalt om hur vi kan förbättra våra arbetsformer och politik för att kunna växa.

FRÄSCHA FÖRETRÄDARE
FP ska vara väldigt tacksamt för både tidigare och nuvarande företrädare och all den tid de lagt ned på politiken. Men vi måste också släppa fram nya. Där tycker jag att FP både lokalt och i länet är duktiga. I kommunfullmäktige gruppen är hälften av ledamöterna nya, två är under 35 år och dessutom är gruppen helt jämställd. Det är sämre ställt med föryngringen på nationell nivå. Jag är övertygad om att vi måste byta partiledare och lyfta fram nya företrädare för att locka väljare. Personligen kommer jag inte vara kvar i kommunpolitiken nästa mandatperiod utan då överlämna till nya, friska krafter.Jag kommer därför ägna denna mandatperiod åt att förbereda dessa personer på bästa tänkbara sätt. 

SOCKERDRICKA
Nu är det dags för FP att dricka sockerdricka! Lyssna på radiointervjun med mig: här!