7 maj 2015

Samarbete med SD?

Ska man samarbeta med SD? Några moderater har sagt att de vill det. Intressant fråga. Särskilt för ett numera litet och perifert parti som Folkpartiet. I Jönköping är SD dubbelt så stora som FP, ett faktum som det är klädsamt att visa respekt inför. Personligen anser jag inte att vi ska ha något organiserat samarbete med SD, pga deras främlingsfientlighet, MEN - att låta bli att driva frågor för att undvika att de går igenom med stöd av SD är ju helt absurt. Det viktigaste kan ju inte vara VEM som röstar i kommunfullmäktige utan VAD man röstar på. Under fikarasterna i samband med kommunstyrelsen är det inte många som sitter bredvid Sverigedemokraterna. Oftast jag. Men min man och jag har ju varit hemma hos Staffan Eklöf och hans familj när våra barn var små, innan vi båda blev politiker. Hans fru och jag har gått i samma skola. Under en tid umgicks våra äldsta söner. Både Staffan och min man arbetar på Jordbruksverket. Om jag och Staffan tycker likadant i en fråga, ska inte jag kunna driva den i fullmäktige för att undvika att få stöd av honom? De flesta Jönköpingsbor är emot främlingsfientlighet och främlingsfientliga förslag ska liberaler med full kraft bekämpa. Men som liberal kan jag inte acceptera att inte driva liberala frågor bara för att Sverigedemokrater någon gång tycker likadant.