24 december 2015

Sylvebos julklapp

Dan Sylvebos lysande julaftonsledare om problematiken kring Axamoavtalen borde läsas av alla som avser att ta beslut i frågan. Jag vill samtidigt passa på att skicka med en problematik som bekymrat mig en längre tid, nämligen juridikens ställning i den kommunala verksamheten. Som både jurist och politiker har jag gång på gång fått höra att det är politikerna som bestämmer, inte juristerna. Men det är ju en sanning med modifikation. Visst är det politikerna som sätter visionerna och fattar besluten men även politiker måste respektera lagar, rättspraxis och ingångna avtal. Något som Sylvebo, både jurist och journalist, verkligen sätter fingret på. Man kan onekligen fundera på om politikerna lyssnat tillräckligt på juristerna i det här ärendet.

Under mina år som politiker har jag noterat en väldigt hög personalomsättning bland de kommunanställda juristerna. En omständighet som jag tror hänger ihop med politikens syn på juridiken. Jag har själv många gånger fått höra att mina åsikter som jurist inte är intressanta. Jag har förstått att det närmast är tabu att tala om tidigare yrkeserfarenhet, en inställning som enligt min åsikt är ett rent resursslöseri. Självklart ska all kompetens tas tillvara, både hos politiker och tjänstemän, för att de kommunala besluten ska bli så genomtänkta som möjligt, bland annat juridiskt.

Som jurist uppskattar jag verkligen Sylvebos djupdykning i servitutsrätten och hoppas att fler politiker och invånare gör detsamma. De bästa julklapparna är inte de som glittrar mest utan de som leder till eftertanke. Sylvebos ledare var en glittrande julklapp till alla liberaler, Axamovänner och jurister men förhoppningsvis leder den till eftertanke hos många, många fler - både när det gäller Axamofrågan och när det gäller politikens syn på juridiken.